مقدمه ای بر اصول پژوهش و متدولوژی تحقیق – انجمن داوران و قضات مقالات در جهان تشیع
  • چهارشنبه, ۲۵ تیر , ۱۳۹۹
  • Wednesday, 15 July , 2020
آمار بازدید
افراد آنلاین : 1
بازدید امروز : 73
بازدید دیروز : 75
بازدید این هفته : 206
بازدید این ماه : 1258
بازدید کل : 106677
افتتاح سایت : 1387 روز پیش
تاریخ افتتاح سایت : ۰۵٫۰۷٫۱۳۹۵, ۲۱:۲۷
بحث ویژه
بحث ویژه
خبرنامه الکترونیکی
مقدمه ای بر اصول پژوهش و متدولوژی تحقیق

اولین فاز با تعیین سوال شروع می شود. یک سوال پژوهش چگونه ساخته می شود؟ اولین کار این است که مشخص کنید نویسنده چه می خواسته بپرسد.

مبحث: مقدمه ای بر اصول پژوهش و متدولوژی تحقیق

اولین فاز با تعیین سوال شروع می شود. یک سوال پژوهش چگونه ساخته می شود؟ اولین کار این است که مشخص کنید نویسنده چه می خواسته بپرسد.

دوم. وقتی سوال را در ذهن آماده کردید بروید ادبیات را بخوانید آیا به سوال پژوهشی شما جواب داده شده است یا اندکی جواب داده شده است؟

سوم. اگر سوال پژوهشی در باره درمان بیماری با دارو ایکس است هر نوع مطالعه ای نمی تواند به این سوال پژوهشی جواب بدهد.

چهارم. تعیین تیم مرتبط و جایگاه افراد در تیم. این کار موقع طراحی مطالعه باید صورت بگیرد.

پنجم. بعد بروید به سراغ نوشتن پروپوزال طرح و تست های اماری مرتبط

ششم. اجرا. خیلی وقت ها این وسوسه پیش می آید که آیا می توانم آن را اجرا کنم. لطفا واقع نگرانه بنویسید مخصوصا در کارازمایی چون باید مطالعه خود را ثبت کنند.

هفتم. جمع آوری داده ها. شیطان وسوسه نکند. چهار تا داده متفاوت یعنی نتیجه متفاوت که می تواند دارویی را خوب یا بد جلوه دهد.

نهم. هیچگاه بر اساس منابع اولیه  شروع مطالعه  مقاله را ننویسید چون منابع ظرف  شش ماه تا یک سالی که شما طرح تان را انجام داده اید تغییر کرده است.

دهم. نوشتن درفت اولیه مقاله

یازدهم. ویرایش عمقی و چندین بار مقاله

می گویند وقتی نوشتید چند هفته بعد برگردید و مقاله را بخوانید. مغز  پردازش می کند و با دید دیگری نگاه می کند.

دوازدهم. پروف نهایی مقاله . تمام کسانی که بعدا اسم ان ها در مقاله قرار می گیرد پروف نهایی توسط ان ها صورت گیرد.

تمام این کارها را که کردید مربوط به فاز یک است.

 فاز دوم.

تعداد خیلی کمی هستند که بتوانند فاز دو را انجام دهند. مرحله دو با جستجوی ژورنال مرتبط شروع می شود. کارمان را خوب انجام می دهیم اما به مجله نامرتبط می فرستیم و مجله آن را رد می کند.

مناسب اسکوپ آن مجله نیست. گروه هدف یا تارگت اودینس شما چه کسی است؟ مطالعه داروی ایکس با ایگرگ در درمان درد معده به درد گوارشی ها می خورد. پس باید دنبال ان ژورنال هایی بگردیم که در این حیطه است.

۱٫ تعیین سوال پژوهشی
۲٫ مطالعه مقالات مرتبط برای یافتن موارد مشابه و نحوه پاسخگویی به ان سوال
۳٫ تعیین متد صحیح پاسخگویی و طراحیی مطالعه  کارازمایی و پراسپکتیو
۴٫ تعیین تیم
۵٫ نوستن پروپوزال طرح و تست های اماری
۶٫ اجرا
۷٫ جمع اوری داده ها
۸٫ انالیز داده و تفسیر اماری داده ها
۹٫ مرور مجدد وسیع منابع و ماخذ مرتبط و به روز
۱۰٫ نوشتن درفت اولیه مقاله
۱۱٫ ویرایش عمقی
۱۲٫ جستجوی ژورنال مرتبط
۱۳٫ انتخاب ژورنال و تنطیم مقاله بر اساس هدف و اسکوپ ژورنال
۱۴٫ ارسال مقاله بر اساس روش مورد نظر ژورنال به صورت انلاین
۱۵٫ پیگیری مرتبط روند بررسی مقاله*
۱۶٫ دریافت نظر داوران و تهیه پاسخ / تنظیم مقاله بر اساس نظر داوران (انالیز اماری مجدد؟؟ new version)
۱۷٫ ارسال مجدد مقاله به مجله
۱۸٫ در صورت رد مقاله تکرار مراحل قبل به دفعات

* توضیح مربوط به شماره ۱۵٫ حتما بک آپ پلن داشته باشید. روزی که تیم کنار می نشینند به جای یک مجله دو یا سه مجله انتخاب کنند بلافاصله پس از رد مقاله اول ارسال به مجله دوم  و یا سوم  صورت گیرد.

پیگیری مرتب روند بررسی مقاله وظیفه نویسنده مسئول است مخصوصا در تیم های تحقیقاتی که جمع کردن ان ها در یک روز و یک مکان مشکل است نویسنده مسئول   پیگیری را انجام می دهد.

نظر داورها را بگیرد با هماهنگی با نویسندگان پاسخ را تهیه کند و پاسخ ها را مرج کند و به مسئولین مجله بدهد.

چاپ مقاله
برخی از صاحب نظران می گویند حالا باید منتظر پیامدهای ان باشیم مثلا کسی پیدا می شود و نامه به سردبیر می نویسند یا …

چه کسی نویسنده باشد؟

سه شرط دارد  authorship criteria

معروف ترین آن مربوط به معیارهای ونکور است.

جرقه های اولیه معیارهای نویسندگی را منشی یک بخش زده است مثل فوتوتراپی که ایده اولیه ان توسط یک پرستار ارائه شد.

سه شرط دارد: A+B+C

این سه شرط باید هر سه با هم باشند:

A: نقش اساسی در طراحی مطالعه داشته باشد. حالا این مورد دو قسمت دارد و نویسنده باید یکی از دو مورد را دارا باشد.  در جمع اوری داده ها مشارکت داشته باشد یا در تفسیر داده ها مشارکت داشته باشد.
B: نسخه اولیه مقاله را نوشته باشد یا مرور نقادانه مقاله برای مفاهیم اساسی ان انجام داده باشد.
C: …
هر سه شرط را داشته باشیم

حداقل یکی از زیر مجموعه ها را باید دارا باشد علاوه بر این که A+B+C را داشته باشد.

اگر پول بگیرم و این کارها را انجام بدهم ایا باید اسمم در مقاله بیاید؟

باید به حدی کمک کنم که معیارهای نویسندگی را  fulfill نکنم. اگر کسی معیارها را پیدا نکرد و اسم او را گذاشتیم کار غیر اخلاقی است.

guest author:  معیارهای نویسندگی را ندارد اما اسم او را می گذاریم به دلایلی. غیر اخلاقی است.

ghost author: معیارهای نویسندگی را دارد من اسم او را نمی گذارم. کاملا غیر اخلاقی است.

مسئول اصلی تحقیق یا مجری اصلی تحقیق grantor author معمولا اسم او در اخر قرار می گیرد.

نویسنده اول کسی است که بیشترین معیارهای نویسندگی را داشته باشد. ترتیب سایر نویسندگان هیچ فرقی نمی کند.

تعریف مکاتبه کننده با ژورنال باید کم مشغله ترین فرد گروه باشد یا همان corresponding author چه پرستیژی دارد؟ هیچی! ولی در ایران بر عکس است

در بعد بین المللی نویسنده مسئول ارزش چندانی ندارد یک وظیفه اجرایی است. پرستیژ علمی بیشتری برای نویسنده ایجاد نمی کند.

هر کس دیگری که در انجام این تحقیق به شما کمک کند اما معیارهای نویسندگی را نداشته باشد در بخش تقدیر و تشکر قرار می گیرد.

چگونه یک چکیده مقاله را داوری کنیم؟  how to review abstractsابسترکت چیست؟ ویترین مغازه است. دو جور است:

ساختاردار مخصوص مقالات اورجینال است: مقدمه/بک گراند یا هدف، متد، نتیحه، نتیجه گیری

بدون ساختار: مخصوص مقالات غیر اورجینال است مثل مروری ها اما گاه ساختار دارد ولی از هم جدا نمی شود.

محدودیت کلمات: ۲۵۰ کلمه برای ژورنال ها. چرا محدود شده است؟ محدودیت های تکنولوژی موتورهای جستجوگر مثل پاب مد و مدلاین بوده است که توانایی محدود در سرچ داشته است اما الان موتور پاب مد می تواند بیش از پانصد کلمه را سرچ کند.

در BMJ چکیده مقالات از نوع مرور سیستماتیک قوی می تواند تا هفتصد کلمه داشته باشد.

در کنگره ها این تعداد کلمات متفاوت است و مسئولین کنگره تصمیم می گیرند بهتر است کلمات بیشتری داشته باشد.

اولین چیزی که بعد از عنوان به چشم می آید چکیده است. در ژورنال BMJ که هشت هزار مقاله سالانه  به دفتر مجله می رسد فقط با خواندن چکیده آنها را رد می کنند. باید حداکثر توان خود را برای چکیده به کار بگیرید.

چکیده اخرین چیزی باشد که می نویسید. تنه مقاله را بنویسید بعد جملات کلیدی را از مقدمه خود را بردارید که معمولا بخش انتهایی مقدمه تنه مقاله است را کپی کنید در چکیده بگذارید. این باعث می شود شباهت بیشتری بین مقاله و چکیده خود داشته باشید.فرمت استاندارد مقالات = ساختار استاندارد مقالات پزشکی ساختاری است به اسم “امرآد” IMRAD = مقدمه – متد – نتایج – بحث

چگونه مرور کنیم ؟
با یک مجموعه از المنت های ارسال شده طرف خواهید بود.

گام یک
اولین مرحله به فرم assignment توجه کنید همه راضی بودند که چکیده به کنگره شما ارسال شود. غربال می کنید ایا تمام بخش های یک چکیده وجود دارد؟  عنوان – مقدمه – متد – نتایج – نتیجه گیری

کاور لتر cover letter  دارد: نویسندگان می گویند  ما چه کار کردیم چرا می خواهیم به کنگره شما بفرستیم. پنج تا جمله بیشتر نباشد. نامه ای که می نویسد و داور را ترغیب می کنند که چکیده مرا بخوانید. شما هم داور هستید و هم ادیتور هستید در کنگره ها.

خصوصیات کاور لتر:
یک = توصیف کار در دو یا سه جمله
دو = چرا فکر می کنید این مهم است؟
سه = توضیح بدهند چرا کارشان با اسکوپ و هدف سمینار همخوان است.
BMJ چنین چیزی دارد “چه چیزی می دانستیم و حالا که مقاله را بخوانیم چه چیزی یاد می گیریم”

داوران شما با همین خواندن کاور لتر می توانند اسکرین کنند.
نویسندگان همه امضا می کنند. نویسنده مسئول
هم بنویسد اشکال ندارد ولی همه باید امضا کنند.

گام دوم
اگر کاور لتر وحود داشت بخوانید ولی اسیر جملات ان نشوید من مثلا این را می فرستم…. هندونه زیر بغل ندهید .. برای شهرت مجله تان … اگرچه از طرف دیگر ما اموزش می دهیم  قشنگ بنویسید مودبانه بنویسید از مجله تعریف کنید.

گام سوم
صفحه عنوان یا title page این صفحه را بخوانید. با چه نوع مقاله ای طرف هستید؟ اورجینال است یا معرفی مورد. اسیر نام نویسندگان نشوید. نیم نگاهی به اسم نویسندگان بیندازید. محتوا را بررسی کنید نه نام نویسندگان. نویسنده گمنامی است ولی خوب می نویسند و یا بالعکس. اسیر نام های بزرگ نشوید.

گام چهارم
در صفحه عتوان title page به المنت اساسی که باید توجه کنید:
اگر عنوان شما را نگیر اصلا ممکن است به سراغ چکیده نرویم

titles should be:
الف. عنوان مختصر و مفید باشد
ب. گمراه کننده نباشد misleading نباشد  خواننده را منحرف نکند
ج. نوع مطالعه اگر مهم است در عنوان امده باشد مثلا مطالعه حیوانی است یا مطالعه کارازمایی بالینی است یا مرور سیستماتیک است
د. جذاب باشد . کلمات کلیدی در عنوان به کار رفته باشد.

مثال
localized myxedema limited to one finger for several years, a rare presentation of gravers dermopathy

اشکال این عنوان چیست؟

misleading  دارد چون مد نظر نویسنده انگشت شست پا بوده است باید می نوشته است toe نه این که بنویسد finger

یا بنویسد rare presentation  یا case report ضمن این که در مجله در بخش کیس ری پورت ها چاپ می شود پس لازم نیست مجدد در عنوان نوشته شود کیس ری پورت

گام پنجم
با خواندن چکیده باید فهمید مقاله در باره چه چیز است؟ با خواندن مقدمه خواننده باید بفهمد که کارش در باره چه چیزی است. چه سوالی پاسخ داده نشده است. چه چیزی شده است چه چیزی را به ادبیات اضافه می کنیم.  یه ذره یه کوچولو جدید بودن کافی است به اندازه  نوک سوزن کافی است.

در مقدمه باید متوجه اهمیت مطالعه شویم. این تفهیم را overdue  نکنید. یک بار بگویید اما صد بار این جمله را نگویید چه کاری قبلا شده است چه چیزی کسر بوده است که من امدم انجام دادم و من چه چیزی دارم اضافه می کنم و اهمیت این مقاله چیست.

همین جا شما سوال پژوهشی را کشیده اید بیرون

اگر شما با خواندن مقدمه نفهمید که سوال نویسنده چی هست با یک چکیده و نویسنده خوب طرف نمی باشید
سوال پژوهش را متوجه می شوید اما این چکیده را نمی خواهید  سوال پژوهشی بیش از حد تخصصی است و با اهداف شما نمی خواند.

از اسکوپ سمینار دور است. حتما اهداف دارید از traget audience شما دور است.  اصل کار با اهداف شما نمی خواند. یا سوال پژوهشی انقدر کهنه و نخ نما است که به درد شما نمی خورد  too well known

مقدمه introduction  هیچ وقت یک مقاله ای که سوال پژوهشی خوب می پرسد متد ان هم صحیح است اما به جواب منفی می رسد ان را رد نکنید. هایپوتز اولیه من هم تایید نشده ولی باید من ان ها را چاپ کنم.
اثرات منفی / جواب های منفی  را هم چاپ کنیم. سوال پژوهشی مهم تر از نتیجه ای است که بعدا نویسنده می گیرد.

در باره originality of the research  بودن کار قضاوت کنید پس باید مرور و سرچ انجام دهید در باره novelty

خیلی از مقالات که می گویند برای اولین بار است درست نیست. این را چک کنید . اگر قبلا انجام شده است ممکن است نویسنده چیزی اضافه کرده باشد ممکن است سوال پژوهشی قدیمی باشد اما در حد یک ذره novelty دارد.

ساعت  ۱۰:۴۰ شد و فرصتی برای استراحت دادند.

ادامه مطالب

آسان ترین قسمت نوشتن مربوط به متد است : چه بیمارانی  چه مواردی چه کسانی انتخاب شدند چه کسانی خارج شدند اگر قرار است روش استاندارد استفاده شود نیاز به توضیح ندارد اگر از دسته کارهایی که باید کمیته اخلاق تصویب کند یا رضایت اگاهانه گرفته شود باید توضیح داده شود

نرم افزاری که مورد استفاده قرار گرفته است باید ورشن ان قید شود دوز دارو و شیوه تزریق نوشته شود اگر راندوم شده متد ان باید نوشته شده باشد

” یک در میان بیماران را به صورت راندوم تقسیم کردیم” این گونه نوشتن نادرست است این راندوم کردن نیست.
ایا از روش صحیح برای طراحی مطالعه استفاده شده است؟ ایا مطالعه خوب استفاده شده است؟ ایا از تست اماری مناسب استفاده شده است؟ ما (در شیراز) از تیم داوران اماری در مجله برای این قسمت استفاده می کنیم بر اساس نوع مطالعه و انواع سوالات پژوهشی

treatment paper مطالعاتی که با درمان بیماران سر و کار دارند: کارازمایی بالینی  و متاانالیز و مرور سیستماتیک

بدانید اگر مقاله از نوع درمان بیماران است باید study design از نوع کارازمایی باشد و اگر نیست باید دلیل قانع کننده داشته باشد
چرا non-randomization trial کار کردند؟ ایا واقعا randomized  است یا این که نویسنده این طور فکر می کند
ایا روش راندوم صحیح است یا نه؟

و اگر نیاز به پرسش است حتما سوال شود. دلیل خاصی وجود دارد که این راندوم صورت نگرفت.

برای مطالعات کارازمایی گایدلاین استاندارد وجود دارد که به ان گایدلاین “کانسورت” گویند. ریشه اش به زمانی بر می گردد که در … در سال …. می دیدند هر کس کارازمایی انجام می دهد یه چیزهایی را رد می کند یه چیزهایی را وارد می کند، امدند استانداردهای ساختاری به نام “سورت” درست کردند که همزمان یک گروه دیگر در امریکا گاد لاین دیگری درست کردند  به نام ….

deputy editor JAMA این دو تا گایدلاین را با هم تلفیق کردند و درست کردند شد به اسم “consolidate …..”
که از مرحله طراحی تا اجرا تا چاپ باید رعایت شود.

تمامی حقوق این سایت متعلق به سازمان مهندسی فرهنگی جهان تشیع است